reklama
kategoria: Miasto
7 październik 2011

Koleje Dużych Prędkości okiem eksperta

zdjęcie: Koleje Dużych Prędkości okiem eksperta / fot. archiwum TM.
fot. archiwum TM.
Kilka dni temu na naszym portalu pojawił się artykuł na temat uruchomienia w Polsce szybkich pasażerskich połączeń między dużymi miastami. Dzisiaj – mając na uwadze burzę, jaką tekst wywołał wśród czytelników – publikujemy wypowiedź dyrektora projektu ds. komunikacji i planowania strategicznego, nadesłaną do redakcji Twojego-Miasta.
REKLAMA
Robert Kuczyński, dyrektor projektu ds. komunikacji i planowania strategicznego w Centrum Kolei Dużych Prędkości PKP Polskie Linie Kolejowe na naszą prośbę w sposób rzeczowy wyjaśnił te kwestie, które niepokoiły bądź zastanawiały czytelników portalu.
 
Potwierdziła się przede wszystkim informacja, że dyskusje o ostatecznym kształcie projektu jeszcze się nie odbyły, stąd nadal nie wiadomo, czy na mapie połączeń znajdzie się również miejsce dla – na tę chwilę – pokrzywdzonej Bydgoszczy. Jak poinformował nas Robert Kuczyński, data spotkania nie została jeszcze ustalona, a w skład komitetu międzyresortowego wchodzą przedstawiciele m.in. Ministerstw Finansów, Rozwoju Regionalnego, Infrastruktury i Ochrony Środowiska oraz przedstawiciele wojewodów i urzędów marszałkowskich.
 
Uwzględniając pytanie czytelnika Twojego-Miasta, zapytaliśmy naszego rozmówcę również o to, jakie linie wejdą w sieć kolei dużych prędkości, a które konwencjonalne będą tylko modernizowane do parametrów KDP? Plany okazały się być bardzo obiecujące, bowiem – jak zapewniał nas dyrektor - Do 2020 r. siecią kolei dużych prędkości chcemy objąć: z istniejących linii: linię Warszawa-Gdynia w standardzie do 200 km/ h (do roku 2014); Centralną Magistralę Kolejową, czyli trasę od Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia (standard 220 km/h w 2014 z opcją podniesienia do 2020 r.); zaś nowa linia - linia „Y” powstanie na trasie Warszawa – Łódź- Poznań/Wrocław i osiągnie standard do 350 km/h.
 
Tym samym, przy okazji wyjaśniła się równie drażliwa kwestia prędkości osiąganych przed KDP, które wahają się od 200 do nawet 350 km/h. Na szczęście, ten wątek również rozwinął nasz rozmówca, który przyznał, że Istniejące linie możemy jedynie modernizować a ograniczeniem prędkości są promienie łuków, czyli mówiąc ogólnie to, jak ostry jest skręt. Nowe linie są tak budowane, by promień skrętu nie był mniejszy od 7 250 metrów, co pozwala na utrzymanie wysokiej prędkości. Przy łukach o mniejszych promieniach, pociąg musi zwalniać. Generalnie tzw. duże prędkości zaczynają się powyżej 160 km/h, zaś standardem dużych prędkości jest ok. 300 km/h.
 
Mamy nadzieję, że uzyskane przez nas informację, dostatecznie zaspokoiły Państwa ciekawość i na bieżąco będą Państwo śledzić nasz portal, na którym z pewnością niebawem pojawią się kolejne newsy na temat tej jakże spektakularnej inwestycji.
 
Martyna Janiak
 
 
PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Karczew
3.7°C
wschód słońca: 07:18
zachód słońca: 15:29
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Karczewie